De Stichting Living Values Education Nederland maakt deel uit van de internationale
non-profit organisatie ALIVE, een onafhankelijke, wereldwijde beweging van docenten, pedagogen, ouders, social workers en andere creatieve geesten in meer dan 30 landen, op
alle continenten. LVE is gebaseerd op het Verdrag van de Rechten van het Kind en 12 universele waarden en is geworteld in de Education Cluster van Unicef. Het Living Values Education onderwijsprogramma is in 12 talen vertaald, w.o. Nederlands, Chinees en Arabisch
Hoe is LVE ontstaan?
1995
In 1995 wordt het 50jarig bestaan van de Verenigde Naties gevierd. O.a met het project Sharing our Values for a better World. In het kader van dit project gaat men op
zoek naar waarden die in vrijwel iedere cultuur op aarde voorkomen. Deze 12 in de hele wereld erkende kernwaarden, zijn beschreven in een Guidebook: Vrede, Respect, Liefde, Verdraagzaamheid, Geluk, Verantwoordelijkheid, Samenwerking, Bescheidenheid, Eerlijkheid, Eenvoud, Vrijheid en Verbondenheid. Dit Guidebook bevat tevens een Classroom Curriculum, een hoofdstuk met praktische oefeningen om waarden in het onderwijs toe te passen.
1996
Dit Classroom Curriculum uit het Guidebook en de conclusies van het in opdracht van UNESCO uitgevoerde onderzoek door de Commissie Delors naar wat de rol en inhoud van het onderwijs in de 21e eeuw zou moeten zijn, inspireert een senior adviser van UNICEF, Cyril Dalais, om twintig ervaren leraren en pedagogen van vijf continenten en verschillende achtergrond, naar New York uit te nodigen om met elkaar de mogelijk transformerende rol van universele waarden in het onderwijs, te onderzoeken.
1997
Deze bijeenkomst resulteert in recordtempo in het Living Values Education Initiative: een compleet onderwijsprogramma gebaseerd op genoemde 12 universele waarden en het Verdrag van de Rechten van het Kind. Dit LVE-lesmateriaal wordt gedurende enkele jaren in een groot aantal pilotprojecten over de hele wereld toegepast en geëvalueerd. In dit vroege stadium van ontwikkeling van LVE speelt Brahma Kumaris, een vredesorganisatie met diepe interesse in waarden, een vruchtbare rol.
2000
Living Values Education (LVE) verschijnt in het Engels in druk: drie activiteitenboeken voor kinderen, een trainingsgids voor docenten, een gids voor oudergroepen en een activiteitenboek voor Vluchtelingen en Slachtoffers van oorlogsgeweld
2004
‘Bond Zonder Naam’ /Living Values België verwerft de Nederlandstalige licenties en vertaalt de vijf LVE werkboeken in het Nederlands.
LVE richt haar eigen, onafhankelijke non-profitorganisatie, de Association of Living Values Education International (ALIVE) op.
2006
Op 13 en 14 december vindt in nauwe samenwerking tussen Bond Zonder Naam/Living Values Belgie en Living Values Nederland de officiële presentatie plaats van de Nederlandse vertaling van de Activiteitenboeken op respectievelijk het Provinciehuis in Antwerpen en het
Vrijzinnig Christelijk Lyceum in Den Haag
2007
Oprichting Stichting Living Values Education Nederland.
Binnen en buiten LVE bestaat grote waardering voor de talrijke organisaties en individuen die in de loop der jaren hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van LVE en het LVE-initiatief hebben geïmplementeerd in vele landen over de hele wereld. Veel toegewijde LVE-coordinatoren, trainers, kunstenaars en filmmakers over de hele wereld hebben als vrijwilligers een belangrijke rol gespeeld. De aanpak, materialen, trainingsprogramma’s en projecten worden verder ontwikkeld naarmate er nieuwe verzoeken van mensen met speciale behoeften worden ontvangen, en naarmate verschillende landen die goed thuis zijn in de LVE-methodologie, nieuwe materialen voor hun context creëren.