Gevoel van EIGENWAARDE versus PESTEN
Pesten wordt dikwijls als geïsoleerd probleem benaderd.
Maar pesten kan overal ontstaan waar een sfeer heerst van stress, angst, onveiligheid en 'je niet gezien en gehoord voelen'. Pesten, gepest worden en als buitenstaander werkeloos toekijken als er gepest wordt, ontkiemt in een omgeving waar kinderen en volwassenen zich niet voldoende bewust zijn van hun eigen unieke waarde, en die van de ander.
LVE begint met docenten (en ouders) uit te nodigen zich bewust te worden van hun eigen kwaliteiten. Acceptatie, liefde en respect voor jezelf stelt je in staat een sfeer van begrip, liefde, respect, waardering en veiligheid te creëren op school en thuis.
De waarden- en reflectieactiviteiten van Living Values dagen de kinderen en jongeren vervolgens uit om je steeds meer bewust te worden van je eigen kwaliteiten en die van je vrienden, familie, klas- en schoolgenoten, vreemden.
Je voelt je gezien en gehoord, allereerst door jezelf. Op een natuurlijke manier
ga je je steeds meer identificeren met je menselijke waarden.
Dit versterkt je gevoel waardevol te zijn.
Als een gemeenschap b.v. een school, besluit om consequent de focus te leggen op positieve waarden als vrede, (zelf)respect, samenwerking en verdraagzaamheid, zal er al gauw geen ruimte meer zijn voor negativiteit, uitsluiting, pesten, eenzaamheid enz. In snel tempo groeit er een sfeer van veiligheid en harmonie waardoor angst en negatieve uitwassen als pesten, wegsmelten.
INTEGRATIE
Op school maken de op waarden gebaseerde sfeer en de houding van de volwassenen kinderen en jongeren bewust van de oorspronkelijke kwaliteiten waarmee ieder van ons wordt geboren. Tegelijkertijd versterken de lesactiviteiten bij ieder kind de ervaring uniek, waardevol en nodig te zijn gewoon zoals je bent, ongeacht je (sociale, intellectuele, culturele of godsdienstige) achtergrond. De verschillen worden op een natuurlijke manier overbrugd omdat de 12 waarden van LVE universeel zijn. Zo groeit dag na dag een gevoel van 'belonging', van erbij horen, van verbondenheid met elkaar, met je omgeving, met de wereld.
(zie Project ToGether, elders op deze website en Waarden & Wereldburgerschap id.)
Zin in LEREN
Als waarden bewust en structureel gevoed en gekoesterd worden op school, blijven gevoelens en emoties niet langer dakloos. De Living Values Activiteiten spreken dagelijks zowel leerlingen als leraren op een dieper bewustzijnsniveau aan. De school vult zich met positieve energie, de onderlinge relaties krijgen inhoud en het enthousiasme voor natuurlijk leren en leerresultaten, groeit. Het gevoel van veiligheid dat gewaarborgd wordt, versterkt de kinderen in hun gevoel van eigenwaarde, zelfkennis en zelfvertrouwen. Hun concentratie neemt toe, zelfreflectie wordt een automatisme, kinderen/studenten ontwikkelen empathie en intellectuele diepgang en leren onafhankelijk en kritisch te denken. Onderwijs op basis van waarden maakt dat de kinderen en studenten de lesstof niet als een hoeveelheid losstaande fragmenten ervaren maar als een zinvol, samenhangend geheel. Wanneer kennis bovendien door docenten door middel van socratische vragen 'ontlokt' wordt aan de kinderen i.p.v. erin gestampt en leerlingen hun kennis kunnen toetsen en ervaren tegen de achtergrond van waarden, zal deze kennis eerder beklijven en een wijs deel van henzelf worden. Zij hebben zich er dan persoonlijk mee leren verbinden.
*zie Values Education and Quality Teaching: The Double Helix
Terry Lovat & Ron Toomey, Australia
http://www.curriculum.edu.au/leader/the_double_helix_of_values_education_and_quality_t,19496.html?issueID=10797
CONFLICTOPLOSSING
Behalve de lesactiviteiten rond waarden dragen ook vaardigheden als Conflictoplossing en Actief Luisteren bij tot het gevoel van eigenwaarde en (zelf)respect. Ook de allerjongsten (3-7 jaar) krijgen al in de eerste
module over Vrede handvaten aangereikt hoe ruzie te voorkomen of op te lossen.